PEDAGOGIK - REGGIO EMILIA
Här har vi en pedagogik där Reggio Emilias filosofi står i centrum. Grunden är alltid lärandemålen som finns i förskolans läroplan. Det skapar en dynamisk och inspirerande miljö där barnen får växa som nyfikna, kreativa och empatiska individer.
I Reggio Emilias anda ser vi barnet som en kompetent och kreativ aktör, full av potential. Barns sociala samspel och samarbete är centralt – genom dialog och gemensamt utforskande skapas en stark gruppkänsla där alla bidrar. Genom projektarbete och lek får barnen möjlighet att driva sin egen kunskapsresa, med pedagogerna som medspelare som dokumenterar och reflekterar tillsammans med dem.
Vi undersöker även tanken om den förberedda miljön och barnets behov av att utvecklas i sin egen takt. Materialen är noggrant utvalda för att främja koncentration och självständighet, och barnen får möjlighet att välja aktiviteter utifrån sina intressen.
Framförallt vet vi att leken är viktigast – och den friaste leken sker i en miljö där barnet känner sig trygg och sedd.
MATGLÄDJE MED SAPERE
Den franska SAPERE-metoden är en väletablerad pedagogik som väcker ett livslångt intresse för mat och matlagning på ett naturligt och avslappnat sätt.
Vi vill att barnen ska känna trygghet i att prova och smaka, även på sådant som är nytt för dem. Genom att använda alla sina sinnen, titta, lukta, känna, lyssna och smaka.
SAPERE ger barnen möjlighet att utveckla sitt ordförråd, beskriva sina smakupplevelser och sätta ord på vad de tycker om och inte. Samtidigt lär de känna sina sinnen och tränar att lita på sin egen förmåga.
Vi har roligt när vi pratar om maten: var den kommer ifrån? Hur odlas den och vad händer i kroppen när vi smakar? Vi uppmuntrar till nyfikenhet men smakandet är alltid frivilligt .