Vår pedagogik

”Jag kan, det jag gör är viktigt och tas på allvar.”

De mest övergripande målen är att skapa en trygg, varm och social miljö med en pedagogisk kompetens som arbetar för att ge barnen en möjlighet att utveckla sin kreativitet, sociala förmåga, glädje, fantasi och lekfullhet. Att möta varje barn utifrån dess förutsättningar. Ett nära samarbete med föräldrarna är av stor vikt i vårt arbete med barnen.

Vi arbetar projektinriktat i vår verksamhet. Vanligtvis delar vi in barnen i mindre grupper efter ålder och mognad för att på bästa sätt hitta en nivå som passar varje individ. Att arbeta projektinriktat innebär att det ges möjlighet för barn och pedagoger att i lugn och ro kunna ta den tid som det behövs för att kunna utforska, reflektera, alltså att ”skärpa ögat”. Då ges barnen en möjlighet att uttrycka sig på olika sätt genom bild, drama, sång, musik, språk och inte minst lek. Barnen ska också få en möjlighet att pröva på olika material och tekniker. Att arbeta på detta sätt innebär också att barn i en mindre grupp får träna samarbete, kommunikation, hänsyn och att vänta på sin tur.

Lärande för hållbar utveckling

Lärande för hållbar utveckling är en del i det pedagogiska arbete. Därför är vi på Karlsson stolta att som enda förskola i Stockholm ha fått utmärkelsen “Skola för hållbar utveckling”. Av Sveriges 10 000 förskolor är det endast 200 som har fått utmärkelsen.

En typisk dag på Karlsson

Om barnen lämnas efter 08:15 sker detta utomhus på gården fram till 09:15 då alla barn ska vara lämnade.

Efter det delas barnen upp i olika aktivitetsgrupper där förmiddagarna ägnas åt utomhusaktiviteter, antingen på gården eller i närbelägen park. Förmiddagarna är också tid för barnens projektgrupper, en grupp barn per dag. Före maten har vi även en längre samling inomhus då vi sjunger och leker.

Klockan 11:15 är det dags för lunch. Lunchen är en viktig stund på Karlsson, det ska vara lustfyllt att äta och vi lägger stor vikt vid att det ska vara fint dukat och upplagt så att även ögat får sitt. En bra stund för barn och vuxna att i en liten grupp få njuta av maten och samtala lite. Tända ljus under mörka årstiden förhöjer stämningen!

Efter lunch är det sovstund för de små barnen och vila för de stora.

Eftermiddagen ger möjlighet till mer fri lek. Efter barnens val och önskemål hjälper pedagogerna till att skapa så bra lekmiljöer som möjligt. Beroende på väder och tillstånd är vi antingen inomhus eller utomhus.

Mellanmål äter vi varje eftermiddag mellan 14:30 och 15:00.

Efter det hämtas barnen vid olika tider.

Föräldrasamarbetet

Under inskolningen lägger vi grunden för trygghet i relationen förälder – personal.

Genom möten förklarar vi vårt arbete så att föräldrar får en större förståelse för hur barnens dagar ser ut.

Barnens utvecklingssamtal är ett viktigt forum för vårt samarbete runt barnet samt vår verksamhet.

Vi har även gemensamma trivselsammankomster med föräldrar och personal.

Att vara medlem i vårt föräldrakooperativ innebär möjligheter och ansvar. För mer information om vad som förväntas, klicka här.