Pysslar snöflingor

“Jag heter Tina och är mamma till två döttrar, Tyra 11 år och Liv 7 år. Vi har under 9 år haft förmånen och glädjen att vara en del av förskolan Karlsson. Det är en tid vi alltid kommer att minnas och den har verkligen präglat både Tyra och Liv och oss föräldrar. På förskolan Karlsson lärde man verkligen känna varandra och om jag måste välja ett enda ord för att beskriva Karlsson är det ”mötet”. Personalens sätt att möta varje barn var helt unikt. Äkta och ärliga relationer byggdes och varje barn fick verkligen en chans att synas och utvecklas utifrån vilka de var. Det skapade en enorm trygghet. Jag kan inte tänka mig en bättre start in i förskolans och skolans värld där en personlig inre trygghet är så viktig.

Tiden på Karlsson är en del av mitt liv och jag känner mig verkligen glad och stolt över att vi och våra barn har fått vara en del av det fina sammanhang som Karlsson är. Tyra och Liv har fått de bästa ”ryggsäckarna” med sig in i skolans värld och vidare in i livet.

I samband med att vi slutade på förskolan såg jag en artikel om att vi idag är i ett paradigmskifte när det gäller synen på hjärnans funktioner, barnuppfostran och inlärning. Idag anser man att trygghet, förebilder, sociala band, bekräftelse och engagemang är av största vikt. Det är precis vad Karlsson handlar om! Varje dag, året om, från liten ett-åring tills det är dags för förskoleklass och nya äventyr. Det är fantastiskt!

Oändligt stort och hjärtligt tack till alla er fina på Förskolan Karlsson.”

— Tina, Måns, Tyra och Liv

Bygger tågbana

“Redan under inskolningen av Bruno visste vi: Han har det bra här, det är HÄR han ska vara. Respekten för barnen, värmen och tryggheten sitter i väggarna på Karlsson. När Ingrid började fick vi det bara bekräftat ytterligare.

Vi har aldrig varit oroliga för att lämna våra barn på Karlsson, de fantastiska pedagogerna har ett unikt sätt att alltid se till varje barns bästa. Man får vara sig själv på Karlsson! Alla små egenheter och klurigheter uppmuntras. Barnen blir bemötta på ett sätt som gör att de fortsätter att utveckla sina härliga personligheter. Ingen är fel. Ingen är konstig. Alla är lika mycket värda och behandlas med stor respekt.

När Bruno slutade på Karlsson i somras för att börja i förskoleklass kände vi på sommaravslutningen en stor tacksamhet och innerlig värme över de år Bruno gått på Karlsson. Varje dag när vi åkt färjan i snålblåst, snöstorm, regn och sol har det varit/och är värt det.”

— Anna, Tobias, Bruno och Ingrid

Lek i snön

“Vårt första barn (idag 9 år) gick på Karlsson och hade en fantastisk tid där som han fortfarande ser tillbaka på med värme, och ibland även saknad. På förskolan fanns engagerad och kärleksfull personal som gav barnen trygghet, stimulans, och schyssta värderingar. Det kooperativa gjorde oss föräldrar delaktiga i verksamheten på olika sätt. Vi lärde känna personalen, de andra barnen och de andra föräldrarna och det skapade en familjär känsla och gemenskap som vi upplevde kom alla till godo.

När vårt andra barn (idag 1,5 år) skulle börja förskolan funderade vi några varv hur vi skulle göra – Karlsson eller en ”vanlig” förskola – för det tar tid och energi att vara medlemmar i ett kooperativ. Vi kom fram till att det var värt det extra arbetet, eftersom man får så mycket tillbaka: fyra personal i en åldersblandad barngrupp, allsidig vegetarisk mat, rymliga lokaler och en stor, skyddad gård. Vi ville ge också vårt andra barn den positiva erfarenhet som vårt första hade av förskolan – och vi har inte ångrat oss en sekund!”

— Tora, Dag, Tage och Anita